Pages

Saturday 28 November 2015

Islam? Agama syumul?



“Islam adalah agama yang syumul (menyeluruh), mencakupi semua bidang kehidupan. Islam adalah negara dan tanahair atau pemerintah dan umat. Akhlak dan kekuatan atau rahmat dan keadilan. Pengetahun dan undang-undang atau ilmu dan kehakiman. Kebendaan dan harta atau usaha dan kekayaan. Jihad dan dakwah atau tentera dan gagasan (fikrah). Akidah yangbenar dan ibadat yang sah.”

Kenapa Pulak??
1) Islam diturunkan utk sume manusia. Ini jelas terbukti melalui firman Allah dalam Surah Saba’  ayat 28:

“Dan kami tidak mengutuskan kamu melainkan kepada ummat manusia seluruhnya sebagai pembawa berita dan sebagai pemberi peringatan”. (Saba: 28)

2) Islam menghukum seluruh urusan kehidupan manusia. Ia menghukum segala yang dilakukan oleh manusia dan perkara yang berkaitan dengan apa yang mereka lakukan.Ini dibuktikan oleh firman Allah dalam surah Al-An’am ayat 38:
 “Dan tidak seekor pun binatang yang melata di bumi, dan tidak seekor pun burung yang terbang dengan kedua sayapnya, melainkan mereka umat-umat seperti kamu. Tiadalah kami alpa akan sesuatu pun di dalam al-Kitab al-Quran ini; kemudian mereka semuanya akan dihimpunkan kepada Tuhan mereka(untuk dihisab dan menerima balasan)”. (Al-An’am: 38)


No comments:

Post a Comment